واتساپ مارکتینگ یا بازاریابی واتساپی، یکی از روشهای نوین بازاریابی است؛ که میتواند در رشد کسب و کار شما و برندینگ آن تأثیر بسزایی داشته باشد، هر چند که در مقایسه با سایر شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، یوتیوب یا تلگرام ایرادهای جزئی دارد اما این ایرادها نمیتواند، جلوی این را بگیرد که شما ابزار واتساپ مارکتینگ را از میان ابزارهایی که میتواند کمک کند تا به موفقیت برسید حذف کنید؛ به همین جهت در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی جزئیتر واتساپ مارکتینگ بپردازیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.
همانطور که در قسمت قبلی گفتیم واتساپ مارکتینگ یعنی استفاده از اپلیکیشن واتساپ، برای توسعه کسب و کارها از طریق بازاریابی، که میتواند نقش مهمی در برندینگ یک کسب و کار یا بیزینس ایفا کند،؛ و موفقیت زیادی را در فروش محصولات برای یک کسب و کار به ارمغان بیاورد.
آیا منظور از واتساپ مارکتینگ همان تبلیغات در واتساپ است؟
در جواب این سؤال باید پاسخ داد که خیر، به طور کلی میتوان گفت تبلیغات در واتساپ زیر مجموعهای از واتساپ مارکتینگ یا بازاریابی واتساپی است، یعنی در واقع شما در بازاریابی واتساپی میتوانید به یک معرفی کلی در ارتباط با خودتان، شرکتتان، خدماتتان محصولاتتان، و مواردی از این قبیل، بپردازید، یا به عبارت دیگر بازاریابی واتساپی(یا به طورکلی بازاریابی) بسیار گستردهتر تبلیغات در واتساپ است؛ در بازاریابی شما میدانید چه بفروشید، چه نفروشید، کدام یک از مزایای کالاهایتان را ذکر کنید ویا کدام یک را ذکر نکنید؛ ولی در تبلیغات واتساپی صرفاً محصول را معرفی و تبلیغ میکنید؛ و مشتری را به خرید آن محصول ترغیب میکنید.
چرا باید از واتساپ مارکتینگ استفاده کنیم؟
در قسمتهای بالا به ارائه تعریف کوتاهی از واتساپ مارکتینگ و تفاوت واتساپ مارکتینگ یا بازاریابی واتساپی با دیجیتال مارکتینگ واتساپ، پرداختیم اما شاید بسیاری از افراد هنوز ندانند؛ که چرا باید از واتساپ مارکتینگ استفاده کرد به همین جهت، در ادامه دلایل اهمیت واتساپ مارکتینگ در کسب و کار را ذکر خواهیم کرد؛ این دلایل شامل فروش بهتر، در بر داشتن هزینه کمتر برای بازاریابی، ارتباط بهتر با مردم سراسر دنیا، روابط عمیق و مناسب با مشتریان و همچنین امکان ارسال تمامی پیامها از جمله پیامهای صوتی، تماسهای ویدئویی، تماس صوتی، اشتراکگذاری عکس، فیلم، اسناد موقعیت جغرافیایی و مواردی از این قبیل میباشد.
به طور کلی میتوان از چهار روش اصلی برای بازاریابییابی واتساپی در نظر گرفت و از آن ها استفاده کرد؛ که در این قسمت به ذکر توضیحات آن ها میپردازیم.
روش اول: در روش اول افراد میتوانند، از نرمافزارهایی که پیامهای تبلیغاتی را میفرستند؛ بر روی خط خودشان آن استفاده کنند، و به نوعی به تبلیغ کردن کسب و کارشان بپردازند؛ اما این روش زیاد توصیه نمیشود؛ زیرا در صد بلاک شدن در این روش بالاست، و در واقع با استفاده از این روش قوانین واتساپ زیر پا گذاشته میشود؛ که این مسأله چندان جالب نیست.
روش دوم: اگر قصد دارید که به ارسال پیامهای تبلیغاتی بالای ۳۰۰۰ عدد بپردازید، شما میتوانید، از شرکتهایی که این کار را برایتان انجام میدهند؛ کمک بگیرید آنها پیامهای تبلیغاتی را از شما دریافت میکنند و با شمارههای مختلف برای افراد متفاوت میفرستند و سپس گزارش کار را به شما خواهد داد که این روش نسبت به روش اول از اطمینان بالاتر و موفقیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا مزایای زیادی دارد؛ و از جملهی این مزایا میتوان به مواردی مثل، زیر پا نگذاشتن قوانین واتساپ، امکان ارسال پیامهای تبلیغاتی زیاد، جلوگیری از بلاک شدن و در نهایت فروش بیشتر اشاره کرد.
روش سوم: ارسال پیامهای تبلیغاتی از خط شخصی بر روی واتساپ خود هر فرد، راه سوم است؛ که تفاوت آن با راه اول این است که از نرمافزارهای تبلیغاتی در آن استفاده نمیشود؛ و برای کسب و کارهای مناسب است که نیاز به ارسال پیامهای تبلیغاتی با تعداد زیاد ندارند و تنها میتوان روزانه ۱۰۰ عدد پیام تبلیغاتی موفق را از این روش ارسال کرد.
روش چهارم: از این روش میتوان به عنوان کاملترین روش در ارسال پیامهای تبلیغاتی نام برند؛ شما میتوانید با استفاده از ایجاد نسخه واتساپ بیزینس کسب و کار خود را به صورت بسیار حرفهای از طریق واتساپ مارکتینگ گسترش دهید؛ و به موفقیت زیادی در این زمینه برسید.
در قسمت قبلی ذکر کردیم که از اکانت واتساپ بیزینس میتوان به عنوان بهترین راه برای بازاریابی در اینستاگرام استفاده کرد، به این ترتیب که شما میتوانید دستهبندی کردن کسب و کارتان، ذکر نام آن، ذکر آدرس فروشگاه، ساعت کاری، ایمیل، آدرس پیج اینستاگرام؛ آدرس وب سایت و عکس محصولات خود را بر روی اکانت واتساپ بیزینستان را بارگذاری کنید تا مشتری بتواند با وارد شدن به صفحه پروفایل شما با کسب و کار و بیزینس شما آشنایی بیشتری پیدا کند؛ به همین در ادامه با ذکر ویژگیهای اساسی و مهم این اکانت را ذکر کنیم، تا متوجه تأثیر آن در فروش محصولاتتان بشوید، و همچنین بیشتر با این نوع اکانت آشنایی پیداکنید.
مورد اول: ارسال پیام که خوش آمد گویی خودکار توسط بزینس اکانت
اگر هنگامی که در ساعات اداری هستید؛ پیامهای خیلی زیادی از اکانت واتساپ بیزینستان دریافت میکنید، شما میتوانید به صورت پیش فرض یک پیام خوش آمد گویی به مشتریتان ارسال کنید و به او بگویید که منتظر پاسخگویی توسط شما بماند؛ این کار باعث میشود که فرد احساس خوشایندی از شما و برندتان داشته باشد، و خاطرهی خوشی از اولین برخورد با کسب و کار شما در ذهنش ماندگار شود؛ بدیهی است که ایجاد این حس باعث افزایش فروش و موفقیت شما میشود.
مورد دوم: ارسال پیام خودکار برای زمان تعطیلی فروشگاه
در هنگام انجام دیجیتال مارکتینگ واتساپ ؛ قطعاً شما مانند سایتهای فروشگاهی قادر نخواهید بود که ۲۴ ساعت پاسخ مشتریان را از طریق واتساپ بیزینستان بدهید؛ به همین دلیل شما میتوانید در زمانهایی که قادر و پاسخگویی برای مشتریان انسان نیستید به آنها پیام خودکار ارسال کنید و این مسأله را ذکر کنی؛ تا جواب ندادن از جانب شما باعث آزرده خاطر شدن مشتریانتان نشود.
مورد سوم: برچسبگذاری چتها
اکانت بیزینس واتساپ؛ این امکان را به شما میدهد که بتوانید چتهای مختلف را با استفاده از برچسبگذاری دستهبندی و تقسیم کنید؛ تا دچار سردرگمی نشوید، و از ایجاد خطا هنگام سازماندهی مشتریانتان جلوگیری شود؛ به طور مثال اگر مشتری پرداخت را برای محصول خود انجام داده است؛ ولی هنوز شما محصولاتش را ارسال نکردهاید میتوانید چت اورا در قسمت برچسب ارسال نشده قرار بدهید.
مورد چهارم: امکان پاسخ دهی با کلیدواژه
زمانهای زیادی پیش میآید که افراد از شما سؤالهای تکراری میپرسند؛ در چنین زمانی شما میتوانید با استفاده از امکان کلید واژهگذاری برای کلمات در اکانت بزینس واتساپتان، پاسخ یکسان را به مشتری ارسال کنید؛ مثلاً شما میتوانید برای قیمت خاص یک محصول کلید ۱ را تعریف کنید؛ به این ترتیب شما فقط با فشردن یک کلید میتوانید پاسخ مشتریتان را بدهید و در زمانتان تا حد بسیار زیادی صرفهجویی کنید.
در ادامه میخواهیم به ذکر نکاتی بپردازیم که باعث میشود، شما بتوانید یک بازاریابی واتساپی مناسب برای کسب و کارتان انجام بدهید به طوری که تا حد زیادی آن را گسترش دهید.
نکتهی اول: ارزان اما پر نتیجه
اولین نکتهای در ارتباط با بازاریابی واتساپی، یا واتساپ مارکتینگ باید بدانید؛ این است که با توجه به اینکه واتساپ مستقیماً امکانی برای تبلیغات بیزینس را در این اپلیکیشن فعال نکرده است؛ و حرفی هم از آن نزده است؛ شما برای انجام بازاریابی کسب و کارتان در این اپلیکیشن نیاز به پرداخت هزینه نخواهید داشت، و در واقع یک بازاریابی رایگان را برای کسب و کارتان انجام دادهاید.
نکتهی دوم: استفاده از لینک مناسب
یکی از استراتژیهای بسیار محیط و مهم در ارتباط با تبلیغات و بازاریابی در واتساپ این است؛ که حتماً از یک لینک در آگهی خود استفاده کنید تا افراد بتوانند بر روی آن کلیک کرده و اطلاعات بیشتری نسبت به خدمات و محصولات شما کسب کنند و یا بتوانند به خرید آن بپردازند.
نکتهی سوم: حفظ ارتباط مستمر با مشتری
نکته قابل توجه دیگر در ارتباط با واتساپ مارکتینگ این است که حتماً ارتباط بعدی خود را به مشتریان خود حفظ کنید، و ارسال پیام را پس از اتمام خرید توسط مشتری همچنان ادامه دهید، به این ترتیب برند شما در ذهن او ماندگار خواهدشد.
نکتهی چهارم: استفاده از استاتوس(وضعیت) در واتساپ، پلهای برای موفقیت
شاید در این قسمت این سؤال برای شما نیز به وجود آمده باشد؛ که آیا میتوان در واتساپ از ابزاری مثل وضعیت برای افزایش موفقیت در کسب و کار استفاده کرد یا خیر؟ یا به عبارتی این مسأله میتواند باعث افزایش فروش شود؟ باید بگویم که بله وضعیت واتساپ میتواند باعث شناخت شما، کسب و کارتان و افرادی که در مجموعه شما مشغول به کار هستند، شود؛ همچنین شما میتوانید از وضعیت واتساپ برای ارائه محتوا در ارتباط با رضایت مشتری نیز استفاده کنید؛ به همین دلیل این مسأله باعث افزایش اعتماد بین مشتری و شما میشود که این حس اعتماد میتواند به افزایش فروش برای شما منجر شود؛ نکته لازم به ذکر دیگر این است که اگر شما به عنوان یک برند شخصی در حال فعالیت در این فضا هستید توصیه میکنیم؛ از روزمرگیها و فعالیتهای روزانه خود نیز محتوا تهیه کنید؛ و در وضعیت واتساپتان به اشتراک بگذارید؛ به دلیل این که، این کار باعث افزایش احساس صمیمیت بین شما و مخاطبین شود و اعتماد را افزایش دهد.
نکتهی پنجم: ارائه محصولات رایگان
همانطور که میدانید، افراد همیشه از داشتن محصولات رایگان خوشحال و شاد میشوند؛ بنابراین شما میتوانید در واتساپ مارکتینگ با استفاده از مسابقات، شروع به تشویق مردم بکنید؛ که برند شما را تبلیغ کند و سپس برای این افراد جوایز رایگان در نظر بگیرید؛ این مسأله میتواند برند شما را مانند ویروسی در میان مردم و گسترش دهد و باعث موفقیت شما بشود.
نکتهی ششم: نظرسنجی را جدی بگیرید.
همانطور که میدانید؛ نظرسنجی یکی از مسائل بسیار مهم در گسترش و موفقیت کسب و کار هاست؛ و اما در واتساپ به دلیل ساده بودن و در دسترس بودن نظرسنجی شما میتوانید این کار را بسیار راحت انجام بدهید و به نوعی مشتریان را در تصمیماتی که برای آیندهی کسب و کارتان میگیرید، سهیم کنید؛ چون این مسأله به مشتری حس ارزشمند بودن میدهد و باعث میشود مشتری شما باقی بماند.
نکتهی هفتم: محتوای به روز تولید کنید
با توجه به رشد عجیب و تکنولوژی در جهان امروز، و افزایش روز افزون رقبا حتماً به شما توصیه میکنیم محتوای خود را همواره به روز نگه دارید این مسأله موجب میشود؛ که رقبا همواره به دنبال راههای جدید برای شکست شما باشند اما در آن موفق نشوند.
نکتهی هشتم: در معرفی محصولات جدید و خلاقانه عمل کنید
به کلی عمل خلاقانه در هنگامی که میخواهید؛ محصول جدید خود را رونمایی کنید، باعث میشود افراد مشتاق محصولات جدید شما باشد و در واقع شما میتوانید با برانگیختن حس کنجکاوی موفقیت خود را افزایش بدهید؛ همچنین میتوانید پیشنمایشهایی از محصولات و خدمات جدیدتان در گروههای مشتریان و یا وضعیت واتساپ از آن ارائه بدهید؛ که باعث برانگیختن بیشتر حس کنجکاوی آنها میشود.
نکتهی نهم: اطلاع دادن به مشتری در ارتباط با فروش شگفتانگیز و تخفیفات توان با استفاده از پیامرسان واتساپ
در قسمتهای قبلی گفتیم که امکان ارسال پیامهای خودکار در اکانت واتساپ بیزینس به وجود آمده است، به همین علت به شما توصیه میکنیم؛ که حتماً مشتریتان را از طریق ارسال پیام خودکار از تخفیفات و فروشهای ویژه خودتان آگاه کنید؛ این کار باعث میشود که افراد زیادتری به انجام خرید از شما بپردازند؛ البته نکته قابل ذکر در این قسمت این است، که حتماً در هر پیام این چنینی از مشتری خود بپرسید؛ که آیا تمایل دارد از تخفیفهای بعدی به این شکل آگاه شود، یا نه چون گاهی پیامهای زیاد تبلیغاتی باعث آزرده خاطر شدن مشتریان میشود.
نکتهی دهم: نکتهی دهم: انجام آموزشهای رایگان
در قسمتهای قبلی ذکر کردیم که شما میتوانید به شرط اینکه مشتریانتان در توسعه و تبلیغ کسب و کارتان به کمک شما بیایند؛ به آنها محصولات رایگان هدیه بدهید، اما گاهی اتفاق میافتد که شرکت شما هیچ محصولی ارائه نمیدهد و شاید تنها به فروش خدماتی مثل خدمات آموزشی میپردازد و در این زمان شما نیازی نیست، به فروش محصولات رایگان به عنوان جایزه به مشتریانتان بپردازید تا بتوانید به آنها به صورت رایگان دورههای آموزشی خود را هدیه کنید.
یک از مهمترین این ابزار استفاده از پنل واتساپ است که به وسیله آن میتوانید ارسال پیام واتساپ انبوه انجام داده تا به صورت انبوه اطلاع رسانی کرده یا تبلیغات انجام دهید .